Estació de Renfe

Després d’una dècada de reivindicacions, tant des dels equips de govern de l’Ajuntament com de l’oposició, el Consell d’Administració de Renfe ha donat llum verda al projecte de millora de l’estació de tren, amb un pressupost de més de set milions d’euros.

El projecte adaptarà l’estació ferroviària i en millorarà l’accessibilitat per a tots els ciutadans, alhora que engrandirà les andanes per donar resposta a l’augment de trànsit de la línia R4. S’hi instal·laran ascensors i se’n millorarà la il·luminació, a més de renovar els equips de climatització, tot això, respectant l’essència arquitectònica d’un edifici històric.

Seguint aquesta línia de millora del servei de Rodalies, que tanta falta ens fa, la companyia ferroviària ha encetat un servei d’avisos per missatge directe. Es tracta d’un sistema que facilita als usuaris en temps real tota la informació relativa a les línies i els horaris que ells seleccionin per mitjà de missatges personalitzats en un compte de Twitter.

 Reforma de la carretera

Per altra banda, ja està a punt de començar la reforma de la carretera, que afectarà en una primera fase el tram comprès entre el passeig del Terraplè i el carrer Raseta. El termini d’execució de les obres és d’uns deu mesos i l’objectiu és que estiguin enllestides abans de finals d’any. La resta de la carretera es reformarà a partir de l’any 2020.

Les obres començaran pel costat de muntanya i, quan acabin, continuaran per la banda del riu. D’aquesta manera s’hi podrà mantenir l’activitat i la mobilitat, encara que amb restriccions. Durant el temps que duri la intervenció es mantindrà sempre un carril obert per al trànsit en direcció a Quatre Camins. Els vehicles que circulin en direcció a Sant Feliu de Llobregat es desviaran cap als carrers de la Verge del Pilar i Felip Canalies.

El projecte s’executarà segons la proposta escollida per la ciutadania, que va preferir l’opció amb les voreres amples. S’eliminaran les places d’aparcament de la banda del riu i es col·locaran els contenidors de recollida de residus en zones habilitades per a la càrrega i descàrrega. Els contenidors seran mòbils: es posaran a partir de les set de la tarda i es deixaran fins a la mitjanit, temps durant el qual els veïns podran llençar les escombraries fins que els vehicles de neteja  retirin els contenidors i l’espai torni a quedar lliure per ser utilitzat com a zona d’aparcament durant la resta del dia.

Amb aquesta reforma es vol apaivagar el trànsit de la carretera, però això serà complicat perquè continuarà sent la via principal, ja que no s’ha construït un vial de circulació alternatiu, tal com s’ha fet a Sant Feliu de Llobregat i Sant Joan Despí.

 Bus urbà gestionat per l’AMB

En aquestes millores s’hi ha d’afegir, tal com es va anunciar el passat mes de gener quan la vila va passar a formar part de la zona 1 del transport metropolità, el fet que la gestió dels busos de Molins de Rei l’assumeix l’Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB). La principal novetat en el servei és la substitució dels vehicles de les línies MB1 i MB2 per busos híbrids menys contaminants. El vehicle que va als barris de muntanya (MB3) no es canviarà fins més endavant.

Aquest canvi no comporta cap efecte per als usuaris, ja que es mantenen les mateixes parades, recorreguts, horaris i preus. Els bitllets i títols, però, s’unifiquen amb la tarifació de l’AMB, fet que comporta que, en estar integrats, els usuaris es poden moure per tota l’àrea metropolitana amb el mateix bitllet. A més, els usuaris ja poden utilitzar l’aplicació “AMB Mobilitat”, que permet obtenir informació actualitzada de la circulació dels busos i així podem saber el temps que falta perquè arribi un bus a la parada, entre altres detalls.

 Camí del Riu

També ha començat la segona fase d’adequació del Camí del Riu, entre la riera de Vallvidrera i el límit amb el terme municipal de Sant Feliu. La primera fase, des de la riera fins al límit amb el terme del Papiol, es va fer el 2015. El projecte està finançat per l’AMB, amb el suport de l’Ajuntament.

La millora consistirà en la reparació i condicionament del camí i els desaigües, a més de diverses actuacions paisatgístiques a l’entorn. Un cop finalitzades les obres, s’espera que s’incrementi l’ús de lleure del camí, a banda que es millori l’accés a les  finques del Parc Agrari del Baix Llobregat i faciliti les tasques de les empreses de serveis que l’utilitzen habitualment.

 Pendent

Totes aquestes millores en la mobilitat urbana s’impulsen a les portes de les eleccions, esdeveniment que sembla actuar com a accelerador de projectes. Tanmateix, en el futur immediat, s’haurà de continuar intervenint en la protecció dels espais naturals perifèrics i en la remodelació d’un espai urbà que garanteixi l’equilibri entre la recerca d’un àmbit territorial més amable per a les persones amb la dinamització econòmica.

Activar polítiques per a la disminució de vehicles dins del nucli urbà i la creació de nous espais d’aparcament són mesures urgents que s’han d’acompanyar amb noves remodelacions urbanístiques, sobretot als barris, que incideixin en positiu en la qualitat de vida dels vilatans.

Editorial_el llaç nº 553